fbpx

Hotelliemäntä on hotellisiivouksen sydän

Tarja Kumpulainen tuo hotelliin puhtautta ja iloa.

 

Tarja Kumpulainen on Siskon Siivouksen pirskahteleva tehopakkaus. Tarja toimii Hotelli Korpilammella hotelliemäntänä ja hänellä pysyvät samanaikaisesti useat langat käsissä ja jalat tukevasti maassa.

Hotellisiivouksen tiimi koostuu täysipäiväisistä ja osa-aikaisista kerroshoitajista sekä hotelliemännästä, joka vastaa hotellin kokonaisvaltaisesta puhtaudesta. Hotelliemäntä on yhteyshenkilö kerroshoitajien ja hotellin henkilökunnan välillä ja toimii tiiviissä yhteistyössä hotellipäällikön kanssa arvioiden, suunnitellen ja organisoiden hotellin toimintaa siisteyden näkökulmasta.

 

Miten päädyit siivousalalle?

 

Siivousalalle päätyminen oli onnellinen sattuma, mikä tapahtui vasta myöhemmin työurallani. Olen työskennellyt hotellisiivouksessa nyt 13 vuotta, mutta ennen sitä ehdin työskennellä kampaaja-kosmetologina 20 vuotta. Ajatus uranvaihtoon lähti siitä, kun katsoin televisio-ohjelman kerroshoitajista ja se tuntui heti omalta jutulta. Seuraavana päivänä nappasin ensimmäisen eteen tulleen siivousyrityksen yhteystiedot ja pääsin sinne heti kerroshoitajaksi.

 

Vuosien varrella olen kouluttautunut ylempiin työtehtäviin ollen välillä palveluohjaaja ja apuemäntä ja viimein hotelliemäntä. Olen aina rakastanut järjestämistä ja se on minulle luontevaa. En kuitenkaan osannut ajatella siitä itselleni ammattia aiemmin mutta kun hakeuduin alalle, tiesin heti että tätä haluan tehdä.

 

Millainen on ollut urasi siivousalalla?

 

Jäin nopeasti koukkuun siivoamiseen. Parhaiten viihdyn hotellisiivouksen parissa ja aloitin hiljattain Siskon Siivouksen uudessa kohteessa Hotelli Korpilammella, missä yhteistyö on lähtenyt mallikkaasti käyntiin. Olen käynyt useissa eri koulutuksissa siivousurani aikana, mm. työpaikka- ja palveluohjaajakoulutus, lähiesimieskoulutus, hotelliemäntäkoulutus, jokaisen hotellin oma brändikoulutus, turvallisuuskoulutus ja ympäristökoulutus. Tällä hetkellä minulla on käynnissä puhtaus- ja kiinteistöalan erikoisammattitutkinto.

Nautin itseni kehittämisestä ja aion varmasti nykyisen koulutuksen suoritettuani oppia lisää. Siskon Siivouksella kannustetaan työntekijöitä kouluttautumaan ja halutessaan etenemään työssä, minkä takia tarjolla on monia erilaisia koulutuksia, joista valita.

 

Mikä tekee hotellisiivouksesta erityisen?

 

Hotellimaailmassa on omanlaisensa tunnelma. Asiakkaat vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja tuntuu, kuin olisimme kaikki asiakkaiden mukana matkalla. Hotellin tunnelma imaisee mukaansa. Siivous tapahtuu aina uudelle asiakkaalle ja sen pitää olla viimeisen päälle täydellistä. Hotellisiivous tapahtuu hotellimaailman arjen taustalla, mikä helpottaa muuta hotellin toimintaa ja hotellin asiakkaiden vierailuja näkymättä asiakkaille.

 

Mitä työtehtäviä kuuluu hotelliemännälle Korpilammella?

 

Työpäivät ovat hyvin vaihtelevia. Jatkuva laaduntarkkailu on yksi tärkeimpiä työtehtäviäni. Siivoojat ovat hotellissa ainoat silmät, jotka näkevät huoneet päivittäin ja huomaavat huoneissa mahdolliset huoltoviat ja rikkinäiset asiat. Kerroshoitajat ilmoittavat vioista hotelliemännälle ja kommunikoin asiasta joko hotellipäällikölle tai suoraan asiaa hoitavalle taholle, kuten huoltoon.

 

Hotellihuone on hotellin myymä tuote ja tuotteen on oltava aina kunnossa. Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan jatkuvasti ja hotellipäällikkö kerää kuukausittain asiakkailta tulleet palautteet hotelliemännälle. Hotelleissa puhuttaessa jopa yksittäinen karva huoneessa voi saada isot mittasuhteet asiakkaan silmissä. Tämän takia on oltava äärimmäisen tarkka huoneita siivotessa.

 

Tyypillisiä työtehtäviäni:

  • työnjako ja tuntilistat
  • yhteydenpito osastojen välillä ja viikoittaisiin kokouksiin osallistuminen
  • pyykkihuolto
  • tilaukset
  • laadunvalvonta
  • perehdytys ja jatkoperehdytys
  • palkkojen ja laskujen maksaminen
  • rekrytoinnin avustaminen ja työntekijöiden haastattelu

 

Mistä nautit työssäsi hotelliemäntänä?

 

Kaaoksesta. Kaaoksen keskellä saa olla luova ja oman kädenjäljen ja työtuloksen näkeminen tuo mielihyvää. Liian tuttu ja turvallinen, tavallinen päivä turruttaa, minkä takia työssä pitää olla toimintaa. Organiseeraaminen ja asioiden järjestäminen on asioita, joita haluan työssäni ehdottomasti tehdä.

 

Parasta on onnistumisen tunteet siitä, kun koko tiimi puhaltaa yhteen hiileen tärkeiden asioiden eteen ja hommat hoituu. Mitä haasteellisempi työpäivä ja isompi onnistuminen, sitä parempi päivä.

 

Mitä tukea saat Siskon Siivouksen työyhteisöstä?

 

Hotellin asiakasmäärät voivat heitellä paljonkin ja hotellin käyttöasteen ollessa korkea hotellisiivouksen oma henkilökunta ei välttämättä riitä. Silloin saan apukäsiä Siskon Siivouksen muilta osastoilta, kuten kotisiivouksesta. Välillä on tarvetta myös koneiden lainaukseen. Kiperissä tilanteissa hotelliemännän läheisenä tukena on Siskon Siivouksen palvelupäällikkö, Anna-Leena Ettala, sekä muut johtotehtävissä olevat kollegat.

 

Urasi aikana mieleenpainuneet asiakaskohtaamiset

 

Pitkän uran aikana ehtii sattua ja tapahtua, mutta yksi eniten mieleen jäänyt tapahtuma oli asiakkaan kosiminen. Silloin hotellilta tuli ilmoitus, että asiakkaat olivat lähteneet puistoon, missä kosinta tapahtuisi. Sen aikana hotelliemäntä ja kerroshuoltajat laittoivat pariskunnan huoneen kuntoon, levittivät ruusun terälehtiä sängyille, asettivat shampanjan esille sekä tekivät valmiiksi ihanan vaahtokylvyn. Tuntuu aina hyvältä onnistua luomaan onnistunut hotellikokemus ja jopa ylittää asiakkaan toiveet.

 

Toinen hauska kommellus oli, kun asiakkaan koira oli onnistunut avaamaan huoneen oven ja sen perässä juostiin pitkin hotellia. Koira lopulta saatiin palautettua onnellisesti omistajalle ja koko hotellin henkilökunta sai tapauksesta naurut monelle päivälle.

 

Työmatkat eivät ainakaan tuota stressiä! Nautin työmatkastani Korpilammelle; ruuhkissa ei tarvitse jonottaa matkatessa upeaan luontomiljööseen.

 

 

Tutustu lisää Siskon Siivouksen työyhteisöön ja avoimiin työtehtäviin: rekry.siskonsiivous.fi

No Comments

Post a Comment